
طبق اعلام سامانه پایش هوای کشور صبح امروز هوای دو شهر خوزستان در وضعیت "ناسالم" بوده است.
طبق اعلام سامانه پایش هوای کشور صبح امروز هوای دو شهر خوزستان در وضعیت "ناسالم" بوده است.
مدیرکل بنادر آبادان اظهار داشت: در حالی که پیش از کرونا ١٢٠٠ لنج و شناور در بنادر آبادان مشغول به کار بودند اما در این مدت کرونا به دلیل سختگیریهای کویت در روابط تجاری این تعداد لنج به حدود ٣٠ لنج رسید و مابقی لنجها و شناورها به سایر استانهای مجاور کوچ کردند
به گزارش ایفا، کامبیز ملکیزاده در نشست خبری امروز با اشاره به دلایل اثرگذار در کاهش عملکرد بنادر آبادان اظهار داشت: ظرفیت بنادر سه گانه آبادان ٢ میلیون تن است اما عواملی از جمله دوران کرونا و محدودیتهای تجاری با بنادر عراق و کویت باعث شده که به این عدد ٢ میلیون تن دست پیدا نکنیم.
وی ادامه داد: به دلیل سختگیریهای کویت در دو سال کرونا، لنجهای این منطقه به سمت بنادر بوشهر و هرمزگان کوچ کردند. این در حالی است که یکی از معضلات این استان بحث اشتغال است.
مدیر کل بنادر آبادان افزود: در حالی که تصور میشود که اشتغال مردم وابسته به پالایشگاه و نفت بوده اما اشتغال این منطقه تجارت و بندر است.
ملکیزاده تاکید کرد: در حالی که پیش از کرونا ١٢٠٠ لنج و شناور در بنادر آبادان مشغول به کار بودند اما در این مدت کرونا به دلیل سختگیریهای کویت در روابط تجاری این تعداد لنج به حدود ٣٠ لنج رسید و مابقی لنجها و شناورها به سایر استانهای مجاور کوچ کردند. اگر در هر شناور ٨ تا ١٠ نفر نیروی کار مشغول به فعالیت باشند یعنی تنها در طول دو سال گذشته ۶٠ هزار نفر از این منطقه مهاجرت کردند یا کار خود را از دست دادند و با احتساب خانوار آنها سفره ۶٠ هزار نفر محدود شد.
وی ادامه داد : البته در طول یک سال گذشته توانستیم تعدادی شناور را برگردانیم و به ١٣٠ شناور برسانیم .
مدیر کل بنادر آبادان با تاکید بر اینکه محدودیت تجاری در دوره کرونا در کویت مشمول تمام شناورهای چوبی کشورهای مختلف میشد اما تنها در ایران و عراق از شناورها و لنجهای چوبی استفاده میشود، اظهار داشت: واقعیت این است که ساختار و فرم لنجهای چوبی در تجارت محدودیتهای ایجاد میکند و این لنجها هزینههای حمل و نقل را بالا و سرعت را کاهش میدهد و امروز در قطر لنجهای چوبی به مکانهای تفریحی و رستوران تبدیل شدهاند و دیگر کاربرد حمل و نقل دریایی ندارند. از این رو با سختگیریهای کویت در دو سال گذشته درآمدهای این بنادر تا حدود ١٠٠ درصد کاهش یافت.
وی گفت: برای تبدیل ناوگان چوبی به فلزی در حال پرداخت تسهیلات ارزان هستیم و بخش خصوصی هم استقبال کرده اند.
ملکیزاده با انتقاد از تبعیض و اعمال سلیقه در تخصیص سوخت یارانهای در بنادر خوزستان نسبت به سایر بنادر تجاری کشور اظهار داشت: قیمت سوخت ازاد برای شناورهای تجاری در هر لیتر ٢٨ هزار تومان است در نرخ یارانهای به ٣٠٠ تومان میرسد و در حالی که سوخت یارانهای در بنادر ابادان یک نوبت است در بنادری مانند بوشهر به ۶ نوبت هم می رسد.
وی با اشاره به راهاندازی خط دریایی مسافری از بنادر آبادان به عراق و کویت گفت: امکان تحقق جابه جایی ٧۵ هزار مسافر در سال با احتساب ایام نوروز وجود دارد و طرحی پیشنهاد شده مبنی بر خط دریایی مسافری با کشتی کروز در مسیر آبادان- کویت- بحرین- قطر- امارات- عمان و بالعکس که امکان راهاندازی این خط را داریم.
ملکیزاده با بیان اینکه بندر فاو میتواند برای بنادر خوزستان هم فرصت و هم تهدید باشد، ادامه داد: در مقابل طرح بندر فاو با ٩٠ پست اسکله در بندر امام بندر خلیج فارس ساخته میشود.
انتهای پیام/